
Wimbledon - Serena Williams heeft hekel aan huidige antidopingregels: "Het is uitputtend"
Bijna vier jaar na haar laatste professionele tennistoernooi, de US Open in 2022, staat de 44-jarige Williams nu voor haar terugkeer. De 23-voudige grandslamwinnares moest daarvoor vanaf het najaar van 2025 dagelijks haar verblijfplaats doorgeven om op elk moment getest te kunnen worden op doping.
"Het is uitputtend", zei de voormalige nummer 1 van de wereld zondag, zes dagen nadat het International Tennis Integrity Agency (ITIA) de Tsjechische Marketa Vondrousova, ex-laureate van Wimbledon en voormalig nummer zes van de wereld, een schorsing van vier jaar oplegde. Zij weigerde in december een dopingtest af te leggen.
"Sinds 2022 hebben ze de regels veranderd, ik ken ze niet allemaal", zo gaf Williams toe. De Amerikaanse betreurt dat speelsters voortaan op elk moment van de dag getest kunnen worden. "Betekent dit dan dat ik mijn kinderen niet kan ophalen?", vroeg de moeder van twee dochters zich geïrriteerd af. "Dat is naar mijn mening niet professioneel. Ik heb er een hekel aan. Controle is noodzakelijk, maar er moet een manier zijn om dit allemaal wat leefbaarder te maken."
"Dit was een van de belangrijkste redenen waarom ik niet terug wilde keren op het circuit", benadrukte Williams. "Ik heb een druk leven: ik leid een bedrijf, reis de wereld rond en heb kinderen... Ik kan in zoveel verschillende steden terechtkomen", betoogde ze twee dagen voor haar partij tegen de Australische Maya Joint (WTA 53).
"Na mijn nederlaag in de derde ronde van de US Open in 2022 had ik nooit gedacht dat ik terug zou keren op het circuit", verklaarde Williams, die samen met haar zus Venus ook zal deelnemen aan het dubbelspel op Wimbledon.
Nieuws

BK wielrennen - Bronzen Fabio Van Den Bossche: "Ik kwam nooit aan sprinten toe"
Fabio Van Den Bossche (Soudal Quick-Step) reageerde zondag als eerste op de aanval die Jonas Rickaert (Alpecin-Premier Tech) plaatste op 16 kilometer van de eindmeet in de wegrit van het BK. Enkel Rune Herregodts (UAE Team Emirates-XRG) was nog bij machte naar het duo te rijden. Vanuit de achtergrond kwam geen tegenrectie meer en dus kon dit drietal spurten voor de zege. Daarin liet Van Den Bossche zich helemaal insluiten waarop hij niet echt meer tot sprinten toekwam.

Diamond League Parijs - Michael Obasuyi verbetert nogmaals Belgisch record op 110 meter horden
Michael Obasuyi heeft zondag voor de tweede keer zijn Belgisch record op de 110 meter horden verbeterd.

BK wielrennen - Runner-up Jonas Rickaert baalt enorm: "Zal nooit meer zo een kans krijgen om te winnen"
Jonas Rickaert (Alpecin-Premier tech) liet zich zondag tijdens de wegrit van het BK in een sprint met drie kloppen door Rune Herregodts en moest tevreden zijn met de dichtste ereplaats.

WB roeien - Dubbeltwee met Aaron Andries en Tibo Vyvey grijpt historisch goud in Luzern
De Belgische dubbeltwee met Aaron Andries en Tibo Vyvey heeft zondag de gouden medaille veroverd op de Wereldbeker roeien in het Zwitserse Luzern. Het is de eerste Belgische zege in de koningsklasse van het roeien in 25 jaar.

Diamond League Parijs - Michael Obasuyi verbetert nogmaals Belgisch record op 110 meter horden
Michael Obasuyi heeft zondag voor de tweede keer zijn Belgisch record op de 110 meter horden verbeterd.

WK 2026 - Bondscoach van Zuid-Korea treedt af na stevige uithaal van president
De Zuid-Koreaanse bondscoach Hong Myung-Bo is afgetreden na de vroegtijdige uitschakeling in de groepsfase van het WK voetbal. Dat maakte het Zuid-Koreaanse persbureau Yonhap zondag bekend. De aftreding kwam er na onder meer een ongeziene uithaal van de Zuid-Koreaanse president Lee Jae Myung op sociale media, die de bondscoach als "onbekwaam" bestempelde.